Als de Sint het land weer uit is en de kerstlichtjes door het hele land worden opgehangen, betekent dat behalve de feestvreugde en het vooruitzicht van twee vrije weken voor een groot deel van de mensen ook iets anders: het is weer tijd voor tentamens. En elke keer weer denk je, dit keer ga ik het anders aanpassen! Toch raak je op de een of andere manier weer verzeild in andere verplichtingen die minstens zo belangrijk zijn (of lijken, voor het eeuwige uitstellende studentenbrein), een enorm slaapgebrek waardoor je toch weer uren aan ingeplande tijd verspilt, en een hele hoop stress. En ook al werkt leren voor iedereen anders en is de beste truc nog steeds om te kijken wat voor jou het beste is (liefst op een moment dat je geen naderende deadlines hebt, maar we snappen dat het dan toch minder aantrekkelijk is om uit te proberen), zijn hier een aantal tips die echt voor iedereen van belang zijn. Daarmee kom jij deze tentamenweek uitgerust en ongestresst uit!

Maak een planning – en hou je er niet te strak aan

Je wordt er overal mee doodgegooid zodra iemand hoort dat je tentamens hebt, of het druk hebt, of stress hebt over wat dan ook in je leven: gewoon beter plannen! Het probleem met tijd indelen is dat je er wel genoeg van moet hebben. Bedenk dus van tevoren wat een prioriteit is, en plan daaromheen, in plaats van overal precies evenveel tijd aan te willen geven. In plaats van elke dag twee hoofdstukken doe je het moeilijkste hoofdstuk op de dag dat je de meeste vrije tijd hebt, en lees je een makkelijker stuk als je in het openbaar vervoer zit zonder Wi-FI. Zo hou je straks zelfs nog tijd over!

Zorg dat je comfortabel bent!

Een goede omgeving is het halve werk. Zorg dat je kamer opgeruimd is, en dan met name je bureau, zodat je niet afgeleid raakt door allerlei zaken die om je heen verspreid liggen. Zorg ook dat je echt een goede werkplek hebt waar je lekker kunt zitten. Dit is het investeren meer dan waard! Er zijn voor schappelijke prijzen ergonomische bureaustoelen te vinden, pennen die lekkerder vasthouden, en nog veel meer wat ervoor zorgt dat je niet onbewust in elkaar zakt en vervolgens na elke vijf minuten op lijkt te willen staan om wat te drinken te halen, omdat eigenlijk je lichaam je probeert te vertellen dat je te lang in een verkeerde houding zit.